Tuesday, November 9, 2010

Den fattiga men sexiga staden.



                                          
Saker som det finns massvis av i Berlin; begåvade konstnärer som Takuya Kurihara, han sitter i sin atelje i Tacheles och underhållande tags (om du kan tyska). Min favoritblogg sedan två år tillbaka är Berlin en kärlekshistoria. Läs hennes senaste bloginlägg; PRISPRESS & KONSTLÄSNING, jag känner verkligen igen mig! Om en månad flyttar jag (till min farmors fasa) till forna DDR. Det blir inte Berlin denna gången, men Leipzig. Berlin håller på att förändras, något som jag och min pojkvän klagat över ända sedan vi blev tillsammans, vilket är mer än ett år sedan. Det är verkligen fortfarande ett Mekka om man är det minsta konstintresserad, men allt det spontana och galna börjar sakta försvinna och ge vika för en mer flashig sida. Fast jag saknar verkligen ställen som Luzia i Kreuzberg, Fire Bar i Mitte och Gorki Park vid Rosenthaler platz ibland. Det finns inga ställen med guldväggar där personalen klär sig i transexuellt, eller dygnetrunt öppna cafeér i källare med eld-tema och drösar av sammetssoffor i Malmö.

No comments: